V sredo pa (ne)lepo besedo

Seveda obstajajo tudi izrazi, ki nam gredo na živce.

Pri tem se mi najbolj zanimivi zdijo tisti, za katere ne bi vedela povedati, zakaj me tako neskončno motijo, da jih sploh ne uporabljam, če pa jih kdo drug, me vedno malce zvije.

Sploh izraze, ki se zdijo povsem nedolžni …

DAS TANZBEIN SCHWINGEN, na primer: BRRRRRR ….

 
(Tanzbein = plesna noga, schwingen = nihati, zibati; Tanzbein schwingen: pog. plesati)


19 responses to “V sredo pa (ne)lepo besedo

  • Yemi

    Meni pa kocine pokonci požene uporaba ‘naravnega’ spola za samostalnike kot je ‘dekle’, najbrž obstajajo tudi drugi, ampak ta me BLAZNO nervira. In baje je dovoljen po SSKJ, začela sem celo brat knjige, v katerih je bil uporabljan, pa mi je šel tako na jetra da sem odnehala. Bruh.
    ‘Bila je lepa dekle.’ AAAAAAAA. Makes me want to scream.

  • Yemi

    Smrtno resno, menda je ‘raba naravnega spola dovoljena’ pri dekletu. Ne vem kaj to pomeni recimo za ‘dete’- ‘bil je lep detece?’. A ni grozno? Prav v uho te brcne.

  • Yemi

    SSKJ: deklè -éta s, im. ed. tudi ž., tož. ed. tudi dekléta (ȅ ẹ́)
    ‘dete’ naj bi bilo srednjega spola. vsaj to….

    • alcessa

      Yemi, jaz po navadi stvari, ki mi niso všeč, ignoriram in jih ne uporabljam, je pa res, da me nekatere razjezijo, ko jih berem. Problem z dekletom kot srednjim spolom se v podobni obliki najde tudi pri drugih samostalnikih srednjega spola, ki označujejo predmete: velikokrat se namesto ustreznih “dodatkov” (torej končnic, zaimkov itd.) za srednji spol pojavljajo tisti za moškega/ženskega – mogoče pa je v slovenščini dejansko ogrožen celoten srednji spol?

      • Nina

        Alcessa, najbrž imaš v mislih jajce, ki je gorenjsko jajc, na vzhodu Slovenije pa menda postane jajca ali jajčka. To so narečne posebnosti (v konkretnem primeru maskulinizacija in feminizacija), ki pa v knjižnem jeziku načeloma ne morejo igrati nikakršne vloge.

        Yemi, kadar piše tudi, to pomeni (v SP2001): “uvaja še dopustno knjižno dvojnico”. Če bi pisalo ali, bi bili dvojnici enakovredni.

      • alcessa

        Nina: noup. Govorim o stavkih, ki nekje na začetku vsebujejo sam. sr. spola, pozneje pa se pojavi zaimek/pridevnik, ki se nanaša na ta samostalnik, pa ni pravilnega spola.

      • Nina

        Ja, saj zdaj “štekam”😀
        Srednji spol je ogrožen točno toliko, kot mu to dopuščamo😉
        Sicer pa se takele zmešnjave pogosto pojavljajo pri daljših, zapletenih povedih ali podrednih besednih zvezah. Pa se po moje vseeno ni treba sekirati, še dolgo bodo nad nami rdeč svinčnik vihtele lektorice😉

      • alcessa

        Ja, pri meni je tako, da pri drugih to napako velikokrat najdem in popravim, vendar se mi ne zdi abnormalna – točno tako, kot praviš: daljšemu besedilu se zgodi vse živo.

        Sem se pa potem vseeno začela spraševati, ali smo v povprečju bolj nagnjeni k popreproščanju stvari, ker so naša življenja bolj nabasana z vsem, in bi raje imeli dva spola in dve števili, da bo bolj easy. Jaz seveda ne, ampak slovenščina je moj poklic, če bi bila samo materna govorka, bi te mehanizme uporabljala še veliko bolj pogosto (zdaj mi kdaj uidejo, če se ZELO mudi in to) …
        Sicer pa sem mnenja, da moramo vsi prispevati k temu, da bo slovenščina čim bolj bogata in sem ABSOLUTNO spada tudi povprečno dobro poznavanje standardnega jezika za namene, ki so za to predvideni. Ne da?

  • Yemi

    Bi bilo škoda- tako lepo je videt kako na primer kak Anglež izkolači oči, ko mu začneš naštevat kako enostavna je slovenščina: srednji spol, dvojina, 1254782 narečij kajvemkoliko sklanjatev….

    Pa še ena stvar me jezi: ko kak novinar izjavi kako globoko tipa: ‘V slovenščini veliko ljudi ne zna prav uporabljati dvojinO.’ Brr.

  • Bimbo

    Alcessa, ko boš že na pogledi.si, priporočam esej Draga Jančarja. Nisem njegov velik privrženec, a to njegovo razmišljanje mi je blizu.

    http://www.pogledi.si/mnenja/prislek-s-septentriona

