Kjutness For All

Tihožitje v kotu moje knjižnice

Tihožitje v kotu moje knjižnice

(Ta zapis sem prvič objavila 01.09.2009 – danes si ga dovolim objaviti še enkrat)

Vsi vemo, kam vodijo zapisi, ki že na začetku omenjajo moderne proizvode zabavne industrije, namenjene otrokom, katere prepogosto konzumiramo kar odrasli: plišaste igračke na knjižni polici, Sarah Kay na steni, dojenčki v lončkih, Hello Kitty za pusice, Madagaskar, Ice Age, Harry Potter in Kung Fu panda v kinu, računalniške igrice na Gameboyu … In? Ste se našli?

Mislite, da je s tem totalno, absolutno nekaj narobe? Mislite, da ste del globalnega gibanja infantiliziranih odraslih, ki dejansko obstaja in ki mu Tobias Becker v kulturni prilogi zadnjega Špigla (9/2009, str. 22) pravi »Nazaj v otroštvo«? Beg pred realnostjo, zatekanje v popreproščene strukture vsakdana, življenja, vesolja in rib, presladek svet otroške ljubkosti?

Morbit. Avtor stoji na vrhu slonokoščenega stolpa in iz rok mu je padla lepa diagnoza. Smug and … cute.


Ste vedeli, da proizvajalci otroške hrane (raznoraznih frutkov, čokolešnikov, nutel…) v svojih reklamah čedalje pogosteje nagovarjajo tudi odrasle? Ja, tudi tiste brez otrok. Otroška hrana je postala priljubljena tudi pri odraslih, še bolj pomemben razlog za dvosmiselne reklame pa je nebistveno povečevanje trga, kajti proizvajalcev je čedalje več, otrok pa niti ne. Ravno obratno.

Se vam zdi, da je to grozno/neumno/infantilno? Mislite, da bi se odrasli kupci otroške hrane morali sramovati svoje prehrambene infantilnosti? Želje po poti nazaj v otroštvo, ki gre skozi želodec? Bega pred odraslo svinjsko pečenko s krompirjem in solato?

Znabiti. Čudno, da proizvajalci otroške hrane priznavajo svojo manipulativnost. Strange and …cute.

Takole bom rekla … S konzumiranjem entertejnmenta za otroke ni nič narobe, dokler se zavedamo, kaj počnemo. Hočem reči: če sem po ogledu Harryja Potterja še sposobna napisati verodostojno davčno napoved, prebrati resen roman ali njegovo recenzijo in poslati elektronsko pošto brez sove, mi nima kaj biti nerodno.

Ker sem velika punca, sem tudi malce poguglala in našla biološko razlago za vse naše neženje in cviljenje spričo ljubkih ljudi, žvali in sličic… Gre za pojav, ki se mu reče »Kindchenschema« (nem.) / «Cuteness« (ang.) / »Mignon« (franc.) oziroma, gre za fenomen »Knut«. To je pravzaprav biološki mehanizem, na osnovi katerega ljubka živa bitja in njihove podobe v nas zbujajo nežne, sladke občutke: saj veste, velike učke, velika glavica, majhne okončine, grudice v ličkih… Skratka, Mama Narava je naredila vse, da bi višje razvite živali svoje potomce občudovale čim dlje, ker so jih samo tako tudi željne negovati, hraniti in varovati čim dlje, dokler niso dovolj odrasli, da se postavijo na lastne noge.

Z drugo besedo: občudovati ljubkost, tudi če je kičasta, je del naše nravi in povsem normalno, do določene meje in ob prisotnosti vseh ostalih znakov odraslosti. Kako drugače pa bi naši otroci preživeli, potem ko so nas že 37. noč zaporedoma vrešče vrgli iz postelje in jih ne mlekec ne prstek ne mamica ne oči, kaj šele »bucibucibuci«, ne pomirijo?

Pa še takole bom rekla … Raje čokolešnik kot ves čas le mrtva trupla na žaru, v pečici, na nabodalu, v omaki, v razpočnici… Hočem reči: otroška hrana je verjetno bolj zdrava, vsaj tista za dojenčke, pred fazo izdelkov, ki vsebujejo samo sladkor in maščobe. Najbrž nam ne škodi, zna pa biti, da veliko lažje opravimo svoje pisarniško delo, če smo pojedli dve kašici, kot pa po polovici vola s pol njive praženega krompirja, in nam torej nima biti kaj nerodno.



One response to “Kjutness For All

  • Yemi

    proizvajalci otroške hrane se včasih poslužujejo zelo… odraslih prijemov za povečevanje prodaje (http://en.wikipedia.org/wiki/Nestl%C3%A9_boycott)

    synopsis na kratko: ‘izvolite, tukaj je mleko za dojenčke v prahu. je zastojn, je bolj zdravo za vaše otroke… o vam je presahnilo mleko, ker ste uporabljali tistega v prahu?… o smola, ampak veste tudi naše mleko zdaj ni več zastojn. ga boste pač kupili od nas, ne? v Afriki, kjer je res enostavno zaslužiti dovolj denarja za Nestlejevo mleko.

%d bloggers like this: